lördag 16 november 2013

Pepparkakor

Nu börjar advent att närma sig och pepparkaksburkarna får allt större utrymme i våra livsmedelsaffärer. Sorterna och smakerna är många och jag är nog lite extra svag för dem som har smak åt pepparkaksdeg. Det finns även pepparkakor som har mer vuxen smak, nästan lite bränd sådan, men det är alltså inte min favorit. Men vad innehåller de då? Ja detta ämne har jag tagit upp flera gånger tidigare och gör det alltså nu igen. För att visa hur olika innehållet kan vara så tänker jag nu lägga ut några innehållsförteckningar. Tänk även på att KRAV-märkt inte är någon som helst garanti för att innehållet ska vara tillsatsfritt.

Pepparkakssort 1:

vetemjöl
socker
vegetabiliska oljor(palm raps, kokosnöt) sirap
salt
bakpulver (natriumbikarbonat)
kanel
ingefära
kryddnejlika

Natriumbikarbonat heter även E 500. Mycket trist med palmoljan i kakorna och vart är smöret? Nej, det här var ingen hit!

Pepparkakssort 2:

vetemjöl
socker
rapsolja
sirap (sackaros, glukos, fruktos)
bakhjälpmedel: natriumvätekarbonat
kryddor (kanel, ingefära 0,3 %, nejlikor)
salt
naturlig arom

Natriumvätekarbonat är ett gammalt namn för natriumbikarbonat och heter då givetvis E 500 det med. Sedan så är det en del trista sockerarter som jag inte gillar. För övrigt så vet jag inte varför man skriver som man gör eftersom sönderdelad sackaros är en blandning av fruktos och glukos som kallas invertsocker. Hur som helst så är detta mycket sötare än strösocker. Vi går vidare.

Pepparkakssort 3:

vetemjöl
vegetabiliskt fett
socker
sirap
ägg
ingefära
nejlikor
kanel
bikarbonat

Bikarbonat är också vad som kallas E 500. Egentligen så har de här sorterna hyfsat bra ingredienser och det finns andra som inte alls ser lika bra ut innehållsmässigt, så därför råder jag dig att läsa innan du handlar. Framför allt glutenfria pepparkakor kan vara en riktig katastrof om man får använda ett lite mer talande uttryck här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar