måndag 18 november 2013

Margarin

Det är lite märkligt att jag aldrig har skrivit om innehållet i margarin och knappt om livsmedlet överhuvudtaget. Ändå så är just margarin ett av de mest debatterade livsmedlen och inte utan fog måste man säga. Denna kemiskt tvättade gegga som trots alla skriverier tycks sälja som smör i solsken. Hur kan detta vara möjligt? Tar inte människor till sig av det som de läser? För egen del så behöver jag inte veta mer än vad jag redan vet, men det är faktiskt på tiden att jag tittar närmare på innehållet i detta fett som så varmt förespråkas av vissa. Smöret sägs vara boven i dramat när det gäller fett, inte margarinet trots dess tillverkning och dess innehåll.

Här är några sorter och deras innehåll:

vegetabiliskt fett
vegetabilisk olja 27% (solrosolja, rapsolja, linfröolja)
vatten
vassle (av mjölk)
salt (1,5%)
emulgeringsmedel (sojalecitin)
arom
A- och D vitamin

Detta margarin har tillverkats ända sedan 1943 och det är inte utan viss bedrövelse som jag läser det. Om vi äter smör i lagom mängd och sedan använder raps- eller olivolja så ska det nog mycket till innan smöret blir ett problem. Det är min uppfattning, men den delas så klart inte av alla och experterna är oense. Men till innehållet nu, varför tillsätter man arom? Det är en av de fina saker med smör, det smakar gott utan tillsatser. Det här säger mig att produkten är så processad så att de naturliga smakerna har försvunnit och stämmer det så är det verkligen trist.

Så här ser nästa sort ut:

vegetabiliskt fett
vegetabilisk olja
vatten
vassle (av mjölk)
salt (1,5 %)
emulgerinsmedel (sojalecitin)
A- och D-vitamin
arom

Innehållet är snarlikt och nej, det är inte jag som har stavat fel, jag har kopierat från sajten.

Här har vi en tredje sort som rätt och slätt heter matfett:

vegetabilisk olja och fett
vatten
syrad skummjölk
salt
emulgeringsmedel (E322, E471, E 472c (vegetabilisk)) konserveringsmedel (E 202)
arom
vitaminer (Vitamin A, Vitamin D)

Hela tre sorters emulgeringsmedel och dessutom konserveringsmedel. Nej, det här låter verkligen inte lockande. Alla gör givetvis sina egna val, men för mig blir det smör och olja när jag lagar mat och bakar. Jag tar risken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar