söndag 24 november 2013

Köttbullar

Nu när julen närmar sig så kommer man osökt att tänka på köttbullar. Jag hoppas innerligt att alla tar sig tid att göra egna till julbordet då det smakar så otroligt mycket bättre än de köpta, men det kan ändå vara intressant att se vad de innehåller, de köpta alltså. Jag är ju av åsikten att även färdigmat ska vara bra. Egentligen så borde man kunna köpa precis all sorts mat och vara säker på att den är vällagad och har bra innehåll. Här tittar jag på några olika sorters köttbullar och de har följande innehåll:

Sort 1
svenskt Rapsgris®- och nötkött
potatis
lök
ägg
ströbröd (vetemjöl, vatten, salt, jäst)
potatismjöl
mjölk
salt
kryddor
libsticka
socker

Sort 2
svenskt gris- och nötkött (80%)
potatis
lök
ströbröd (vetemjöl, vatten, salt, jäst)
ägg
potatismjöl
mjölk
salt
socker
kryddor
lagerblad
kryddextrakt

Sort 3
gris- och nötkött(87%)
lök
ägg
ströbröd (vetemjöl, salt, jäst)
rapsolja
salt
socker
kryddor och pepparextrakt

Inget att klaga över, även om jag kan vara lite misstänksam mot kryddextrakt. Varför inte bara kryddor? Som vanligt så friskriver jag mig från slarvfel när det gäller ingredienserna.

1 kommentar: