onsdag 20 november 2013

Svensk kött och plockgodis

Idag tänker jag länka till en artikel som jag fick tips om på facebook. Den handlar om Livsmedelsverkets rekommendationer och hur snett det kan bli när fokus är på fel saker. Den är väl värd att läsa och ger en en och annan tankeställare: http://www.smp.se/ledare/livsmedelsverket-fortsatter-att-jaga-bonder(4032934).gm

Ja, varför fokuserar man på mat istället för godis när man vill förbättra hälsan hos oss svenskar? Varför lyfter man inte fram det negativa med utländsk kött istället för att försvåra för våra svenska köttbönder? Hur mycket vi äter är också något som självklart är ett stort problem, både för vår hälsa och för miljön så givetvis borde det få mer utrymme i debatten när man pratar om dessa frågor. För övrigt så är jag ytterst kritisk till att tala om för människor vad de ska äta, det är var och ens eget val. Däremot så ska kunskap ges så att man kan ta välgrundade beslut, men det är en annan sak.

Det är intressant att en politiker från ett riksdagsparti går ut och kommenterar Livsmedelsverket på det här sättet, men en eloge till Patrik Davidsson för att han gör det. Verket kostar pengar och jag vet ju hur svårt det kan vara att ha med dem att göra efter alla år med bloggen då jag har frågat både det ena och det andra och när jag har läst om vad de jobbar för och haft funderingar kring detta.

Som alltid är det ofta det som är politiskt korrekt som sägs, inte det som är det vettiga. Det är Livsmedelsverket bevis för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar