tisdag 24 september 2013

Strawberry cheescake-choklad

När jag nyligen fyllde år så fick jag en massa choklad och bland annat en chokladkaka som heter Strawberry cheesecake. Den är god och den är tillverkad av ett ansett företag. Dock är detta ingen garanti för bra innehåll och jag har hittat trista innehåll i choklad från just den här tillverkaren förr. Tyvärr så har jag inte hittat någon tillsatsfri choklad från någon annan heller i och för sig, men när man utger sig för att sälja fin choklad så borde man kunna ha lite högre krav än nedanstående tycker jag.

Innehållsförteckning:

socker
kakaosmör
mjölkpulver
kakaomassa
vegetabiliska fetter (palm, kakao)
skummjölksyoghurtpulver
mjölkfett
laktos
gräddpulver
vetemjöl
jordgubbar (1 %)
gräddkvargpulver (1 %)
emulgeringsmedel (soja- och solroslecitin)
skummjölkspulver
glukosfruktossirap
koncentrat av citronjuice
naturliga aromämnen
mjölkprotein
salt
aromämnen
kornmaltextrakt
bakpulver (ammonium- och natriumvätekarbonat)
karamellsockerlag

Ja det finns ju inte ett enda E-nummer här vad det verkar, men det gör det så klart egentligen, man har bara inte valt att skriva dem. Även om listan är lång och har ingredienser med namn som är minst sagt konstiga, så reagerar nog många mer negativt på ett E och det har tillverkaren så klart tänkt på och därför finns det inga sådana bland ingredienserna. Fast det behövs inte, det är mycket konstigheter ändå tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar