söndag 8 september 2013

Dumle

Igår köpte jag något som jag ytterst sällan brukar köpa och det var en glasstrut. Inte för att jag inte gillar glass, men för det första så är jag ingen stor glassätare och för det andra som är det så himla svårt att hitta glass utan konstiga tillsatser. När jag köpte Dumlestruten så brydde jag mig inte om att läsa vad som fanns i och jag visste redan på förhand att det inte skulle gå att hitta en lösglass som var fri från tillsatser. Nu i efterhand är jag trots allt nyfiken på hur illa det stod till och allt detta fanns i min strut:

grädde, socker, skummjölk, vetemjöl, vegetabiliskt fett, glukossirap, vasslepulver, kakaopulver, kakaosmör, kakaomassa, emulgeringsmedel (sojalecitin, E471), stabiliseringsmedel (E412, E466, E440, E407, E415), arom, salt och färgämne (E150d, E160a).

Ja man blir ju inte direkt imponerad av innehållet, det måste jag säga. Ovanstående är kopierat från tillverkarens (en av de större glasstillverkarnas) sajt. Det är ingen större fara att äta en glass då och då, men man får en olustig smak i munnen när man läser det här. Inte är det något gott som man tänker på. Inte jag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar