tisdag 10 september 2013

Hello Kitty-glass

En annan sort från glassortimentet av lösglassar hos tillverkaren av Dumlestruten som jag åt i helgen har även en glass som heter Hello Kitty visar det sig när jag tittar på deras glassar. Jag blir så klart nyfiken eftersom den här riktar sig speciellt till barn och jag kikar därför närmare på innehållet. Det var inte någon uppmuntrande läsning kan jag säga och så här ser innehållet i glassen ut:

kärnmjölk, jordgubbsdoppmassa 15% [vegetabiliskt fett, socker, jordgubbspulver 2%, vasslepulver, surhetsreglerande medel (citronsyra), emulgeringsmedel (sojalecitin), färgämne (rödbetsextrakt), aromer], socker, vegetabiliskt fett, skummjölk, mjölkprotein, vasslepulver, glukos-fruktossirap, vegetabiliskt emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan), färgämne (rödbetsextrakt), aromer

Wow och det är då inte något positivt wow, det kan jag lova och alla ingredienserna, vissa mycket tveksamma, talar ju för sig själv. Till exempel kan alla stabiliseringsmedel vara problem för hälsan för vissa personer och vem vet hur de påverkar även andra som är mindre känsliga för vissa tillsatser? Tänker föräldrar på innehållet när de köper glass till sina barn? Jag ska vara helt ärlig här, även om jag känner en viss genans när jag erkänner det, men det var inget som jag funderade över när mina barn var små. Förmodligen skulle de ha fått glass i alla fall, men jag skulle säkert ha ifrågasatt innehållet och försökt påverka det om jag hade läst innehållsförteckningen på både lös- och lådglassarna som vi har köpt genom åren. Jag skulle också ha frågat efter bättre alternativ. Nu gör jag det och bättre sent än aldrig får man väl säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar