måndag 21 januari 2013

Krämig ost

Det finns en sorts mjuk och krämig ost som jag till och från har ätit i många år även om det inte händer jätteofta att jag köper den, men den är känd både i Sverige och utomlands och alltså populär. Nu när jag tittar på innehållsförteckningen så blir jag förundrad över att den kan vara en sådan storsäljare som den är med tanke på alla tillsatser.

Innehållsförteckning:

rehydrerad skummjölk
ost
smör
mjölkproteiner
smältsalter E 452, E 341, E 450, E 330
salt

E 452 är ett stabiliseringsmedel och min gissning är att den är tillsatt för att fettmängden endast är 19 procent. E 341 är salt av fosforsyra. E 450 är ett stabiliserings-, konsistens- och vattenbindande medel som framställs syntetiskt och E 330 är ett surhetsreglerande medel.

Trist innehåll på en god ost som jag numera inte kommer köpa mer av. Jag ska skicka ett mejl och fråga varför de inte kan göra osten utan tillsatser.


2 kommentarer:

  1. Underbart, jag gillar din energi och engagemang!

    SvaraRadera
  2. Åh tack för den kommentaren, det värmde, även om mitt svar kommer sent.

    SvaraRadera