onsdag 2 januari 2013

Gutö tomatchutney

I en matlagningstidning hittade jag tips på en nyhet som heter Gutö tomatchutney och den är som ni förstår på namnet från Gotland. Jag gick in på deras sajt eftersom jag ville se vad den innehöll och ingredienserna är inga andra än:

tomater
färska kryddor

Nu hade jag gott hopp om den här produkten redan från början som jag såg bilden på den, men jag var självklart tvungen att titta vad den innehöll innan jag skrev och tidningen som rekommenderade chutneyn hade även andra E-nummerprodukter med bland nyheterna och därför blev jag lite tveksam till hur bra den här var.

Apropå våra mattidningar så önskar jag verkligen att de var lite mer nogräknade eller åtminstone tydligare när de gör reklam för livsmedel med tillsatser. I alla fall vissa av tillsatserna borde det vara en liten markering för så man som läsare vet att vissa saker kan innehålla allergener till exempel.

Till sist en kommentar till angående chutneyn; i tidningen står det att den är sötad med russin. På sajten framgår inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar