tisdag 15 januari 2013

Glassvar

Jag fick snabbt svar angående glassen. Så här säger försäljaren:

Hej Katharina,

Våra glassar innehåller tillåtna E-nummer av olika slag (emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel etc), vilka är godkända av Livsmedelsverket. De glassar i vårt sortiment som innehåller minst andel tillsatser är de olika Sundbornglassarna.
Ingrediensförteckningar på alla glassar finns på vår hemsida: www.xxx.se (klicka sedan vidare till ”Produkter” och välj glass.

Med vänlig hälsning
XXX AB


Jag tackade naturligtvis för svaret:

Hej,

Tack för ert snabba svar. Då ska jag gå in och titta på innehållet i Sundbornglassen och är den tillsatsfri så kommer jag absolut att köpa den.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Nu ska jag gå in på sajten och kolla innehållet i glassorten som var deras bästa när det gäller få tillsatser. Så här ser det ut:

Grädde (45,5 %)
kondenserad skummjölk
invertsockersirap
äggula
socker
vaniljekstrakt

Jag gissar att invertsockersirap är vad man brukar kalla invertsocker och att det är syntetiskt framställt. Vaniljextrakt kan vara vad som helst, men säkerligen syntetiskt det med och med tanke på svaret från glassförsäljaren samt innehållsförteckningen så är den här glassen inte helt naturlig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar