onsdag 8 september 2010

Sardiner

har jag köpt, Lättrökta sardiner i olivolja & balsamvinäger och ifall någon undrar vad sardiner heter på latin så har de det lustiga namnet sprattus sprattus. Eftersom jag köper sardiner så otroligt sällan och när jag senast gjorde det inte hade funderingar på tillsatser, så har jag ingen aning om vad innehållet är förutom själva fisken. Men det ska vi ta reda på och så här ser det ut:

lättrökta sardiner beredda av skarpsill (75 %)
olivolja
balsamvinäger (3,7 %)
vinäger av vin
delvis fermenterad druvjuice
färgämne E 150d (sockerkulör)
salt

Jaha, då är det alltså färgämnet som kan vara av intresse förutom övriga ingredienser och just det här E-numret kan ge matsmältningsproblem, åtminstone enligt Äkta vara. Ärligt talat: behöver man färgämne i en sådan här produkt? Det blir till att mejla och fråga för jag är faktiskt riktigt nyfiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar