söndag 5 juli 2009

Senap, med eller utan tillsatser

När jag förra gången skrev om senap så var det om Gästabuds söta starka. Efter det så har jag tittat på en del andra burkar, bland annat en som jag hade hemma och det var dijonsenap och där fanns det tyvärr tillsatser. Senast jag skulle handla fransk senap så hittade jag två sorter, båda med tillsatser. Jag bad en expedit att framföra att det vore bra om de tog in ett alternativ utan tillsatser, vilket hon verkade positiv till, så jag får fråga om ett tag hur det har gått. Vill det sig illa så finns det ingen tillverkare av sådan dijonsenap, men det borde det ju göra tycker man. Tills vidare så fick jag alltså hålla tillgodo med ”E 224-senapen”.

Men... jag hade ytterligare en burk senap hemma och den var från Ryttmästaren och heter dundersenap. Innehållet är endast naturligt:

gula och bruna svenskodlade senapsfrön
socker
ättika
rapsolja
pepparrot
salt
kryddor

Det gäller alltså ofta att ta sig lite tid och titta på vad alla burkar och förpackningar innehåller. För i många fall - även om man skulle önska att det vore oftare - så finns det alternativ. Nu kanske inte dundersenapen kan ersätta dijonen, men den är ett bra alternativ annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar