torsdag 2 juli 2009

Naturell färskost

Jag ska baka efterrätter och har därför handlat naturell färskost. I min enfald har jag nog tänkt att priset, märket och kanske smaken är det som skiljer, men när jag granskade innehållsförteckningen på de två ostarna som fanns i den stormarknad som jag handlade på så fanns det mer som skiljde, nämligen ingredienserna.

I den ena så såg innehållsförteckningen ut så här:

mjölk
grädde
salt
stabiliseringsmedel E 407 och E 410

Den andra innehöll:

pastöriserad mjölk
syrningskultur
salt
löpe

E 407 har i djurförsök visat sig cancerframkallande och även om jag inte kan påminna mig att det gäller för människor, så föredrar jag att undvika ämnet.

När det gäller E 410 så kan vissa vara överkänsliga mot ämnet.

Den utan stabiliseringsmedel är från Eldorado. Vilken som är godast låter jag vara osagt, men nästa gång så väljer jag den utan tillsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar