tisdag 28 juli 2009

Glass

Även fast jag gillar glass så äter jag det sällan, men idag köpte jag en när jag väntade på pendeltåget efter ett ärende i stan. "Bara naturliga aromer" står det på förpackningen och det låter ju bra, men vad finns det mer i glassen och är det bra bara för att det är naturligt? Aromer låter ju inte så aptitligt oavsett anledning tycker jag.

Man skulle ju kunna gissa att listan på innehållet i vanlig glass inte borde vara så lång, men det fanns en hel massa saker i den:

skummjölk
vetemjöl
socker
vegetabiliskt fett
glukos-fruktossirap
kakaomassa
mjölkpulver
fettreducerat kakaopulver
vatten
vasslepulver
kakaosmör
salt
emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, lecitin, ammoniumfosfatider)
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan)
arom
smör

Jösses säger jag! Ska allt det här behövas för en glass? Man undrar ju vad som finns i aromen och varför man tillsätter det? Vad gör karragenan och vad är det för något? Och ammoniumfosfatider...? Inte låter det aptitligt direkt. Det blir ett mejl igen och det ska bli spännande att få förklarat vad allt detta märkliga är. Ska passa på att fråga om man kan köpa en "vanlig" glass från dem med grädde, mjölk och de andra, vanliga tillsatserna som behövs bara, men som är naturliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar