torsdag 16 juli 2009

E 412

En tillsats som finns i bland annat majonnäs är E 412, alltså guarkärnmjöl. Det är ett stabiliserings- och förtjockningsmedel och godkänt av livsmedelsverket. Eftersom min övertygelse är att det är möjligt att tillverka livsmedel där inte farliga tillsatser finns, så tänker jag fortsätta att ifrågasätta vissa ämnen mer än andra.

Jag har återigen varit in på livsmedelsverkets hemsida i hopp om att få lära mig mer om ett E-nummer, men det är fattigt med information där och jag på nytt mejlat dem idag.

Hej,

jag försöker hitta något på er hemsida och de dokument som finns angående E 412 guarkärnmjöl, men jag lyckas inte få fram så mycket information.

Jag har nämligen läst att det kan ge reaktioner hos vissa allergiker och jag skulle vilja veta mer om tillsatsen. Om det nu är så att vissa kan reagerar på tillsatsen är det inte säkrast att ta bort det från listan på godkända tillsatser?

Jag ser fram emot ett svar som ger lite hopp, för ju mer man lär sig om det man äter, ju mer är det som man undviker, men det är ju som sagt inte det lättaste när större delen av det vi har tillgång till har olika tillsatser.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar