måndag 13 juli 2009

"Ren" skinka

Idag har jag varit in i ytterligare en livsmedelsbutik för att höra om de hade smörgåsskinka utan tillsatser, vilket de inte hade och jag var tydligen den första som frågat efter det. Dock skulle expediten höra med chefen om de kunde ta in det. Men det verkar ju märkligt att det bara skulle vara jag som efterlyser sådan skinka. Butiken ligger dessutom i ett av våra större köpcentrum i Stockholmsområdet. Eller är det så att folk nöjer sig med att konstatera att tillsatserna finns och sedan köper de produkten och accepterar hur det är? Du som läser det här inlägget, hur gör du när du handlar och du inte hittar det du vill?

Det var alltså kokt eller varmrökt skinka jag letade efter och det är den typen av skinka som visat sig så svår att hitta. Det visade sig extra tydligt när jag förra veckan var i en av Sveriges största stormarknader och inte ens de kunde erbjuda en sådan produkt. Däremot hittade jag bland alla lufttorkade skinkor en sort som bara innehöll salt och den kostade 748:50/kg. Inte gratis direkt och dessutom så kan den inte alltid ersätta kokt eller varmrökt skinka! I ärlighetens namn ska jag ju erkänna att det var den dyraste skinkan jag har sett, även när det gäller utan tillsatser, men ska man verkligen behöva betala så mycket? För den här gången såg jag ingen annan skinka som var billigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar