söndag 26 juli 2009

Balsamvinäger

Ja tyvärr är inte den sort som jag har ren i alla fall, men det kanske finns andra sorter som är det. Den flaska som jag har hemma innehåller:

vinäger av vin
koncentrerad must
färgämne E 150 d

Det är ju väl känt att det inte är balsamvinäger som vi köper i butikerna (ytterst sällan i alla fall) även om det nu råkar stå det på flaskan, men ändock, det är gott tycker jag och smakar bra i både vinägrett och sås eller naturell också så klart.

När jag läser om färgämnet så sägs det kunna skapa matsmältningsproblem och då borde det ju vara bättre att låta bli att använda E 150 d kan man tycka. Men färgen tillsätts förmodligen på grund av att det inte är riktig balsamvinäger och då gör man vad man kan för att den ändå ska se ut så. Hur som helst så kommer jag att skriva till tillverkaren och sedan får vi se om jag får något svar. Ibland får man nämligen inte det när man har funderingar kring innehållet i det man köper.

Avslutningsvis så kan jag berätta att på etiketten står det att just den här balsamvinägern är den som "...alltid står till hands i de italienska vardagsköken". Det är ju ytterligare något man blir nyfiken på om det stämmer. Det gör ju att man får en annan bild av italienarna och deras matlagning i så fall. Nu är ju balsamvinäger vansinnigt dyrt, men man har ju ändå en föreställning om att man i Italien är noga med att det ska vara naturligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar