fredag 1 december 2017

Bananer, vindruvor och apelsiner

Några av storsäljarna när det gäller frukt. Vem skulle inte gapa stort om hyllorna där vi brukar hitta dessa råvaror en dag stod tomma eller var fyllda med annat när vi är och handlar? Har det blivit något transportproblem? Bojkott kanske? Eller är det krångel med leverantören? Frågorna skulle kunna bli många, men jag tror inte att någon skulle tänka att handlaren har valt att göra ett uppehåll i försäljningen av dessa till förmån för vår miljö. Jag skulle i alla fall inte göra det. Däremot så skulle jag nog acceptera det. Det är jag ganska säker på. Faktum är att jag många gånger har tänkt tanken när det handlar om ifall vi verkligen alltid, året om, måste ha tillgång till precis allt.

Ibland så känns det så fel som när man exempelvis äter bananer varje vecka, vilket jag ibland gjorde när jag var politiker och jobbade på kontor och vi fick vår fruktkorg. Den var givetvis KRAV-märkt, men ändå. Exotiska frukter som skulle vara ett bra miljöval, istället för annat som sannolikt hade varit bättre. Givetvis ska sättet att odla på vägas in, för finns det något värre än
drivhus som drar en hel massa energi? Ändå, hur noga genomtänkt är den där fruktkorgen som kommer till alla arbetsplatser? Eller funderar handlarna alls på hur det som de säljer påverkar miljön? Nu ska de få en inkomst på det så klart, en affär är ingen välgörenhetsinrättning, men är jag helt ute och cyklar om jag tror att det kanske vore en bra marknadsföring att tala om att allt inte finns varje dag året om?

Än så länge så är det upp till oss konsumenter och vi kan åtminstone börja med att fråga personalen om vad som är bra och dåliga miljöval. Det är en början och ju fler som ställer frågan, ju mer måste de själva ta reda på, för jag är inte alls säker på att de alltid funderar mer på det här än vad vi konsumenter gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar