tisdag 28 november 2017

Tillsatsfri julskinka i Västmanland

I Hallstahammar bara ett par mil från Västerås ligger en väldigt trevlig gårdsbutik som heter Åsby kött & vilt. Bor du i krokarna och vill ha tillsatsfri julskinka så hittar du det här, både färsk och rimmad. I år ska vi köpa vår skinka från Åsby och jag kan inte annat än utgå ifrån att den är bra. Köttet kommer Stäholms gård utanför Köping. Men man kan även köpa lamm, nöt och vilt. Butiken har också olika ostar och annat smått och gott.

Personligen så uppskattar jag verkligen den här typen av handel, men det är alldeles för sällan som jag tar mig tiden att handla där. Varför vet jag inte, för det finns ju gårdsförsäljning på många ställen. Kanske "glömmer" vi de här alternativen i vardagsstressen, eller tycker att det är praktiskt att åka till Ica Maxi eller Willys och handla allt på en gång. Billigare blir det också. Vår julskinka kommer kosta lite mer, men den kommer att bli god och den kommer att bli nyttig och den kommer från djur som har haft bättre levnadsförhållanden än fabriksuppfödda. Det är värt mycket. Sedan så kan man inte jämföra exakt kilopris eftersom skinkor i vakuumpacketering för det mesta har vatten insprutat och kött som inte är lika fast och fint beroende på vilket foder och vilken ras det är på grisen. Man måste ju jämföra likvärdiga produkter med varandra. Så, kanske det trots allt inte blir så mycket dyrare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar