måndag 27 november 2017

Julmat

Ja inte kan jag låta bli att blogga om julmat så här års. Maten till jul är för mig en av höjdpunkterna. Givetvis så är allt annat som hör julen till också väldigt viktigt, och kanske att bara mysa framför granen slår allt annat, men vad är en jul utan det där dignande julbordet? Vi kanske inte behöver ta i så mycket så att bordet dignar i och för sig, men nog är allt det där goda speciellt. Själv så tycker jag om att laga mat och duka fint och gör gärna det mesta, men jag brukar slippa julgodis och bakning, och det är jag inte lika intresserad av så det tackar jag för. Sillen behöver jag inte heller tänka på i år. Förra julen så hade sonen med sill som var så god, så jag bad honom ta med den i år med, så då är även det avklarat. De har en fiskbutik där han och svärdottern bor och deras sillar är fantastiska.

I år ska jag försöka vara ännu bättre på att planera och i dag så ska jag göra julköttbullar och frysa in. Mitt "problem" är att jag gärna vill ha många rätter och helst ska det vara hemlagat. Jag fuskar precis som de flesta andra, men inte med allt. Köttbullarna till exempel går inte att ha färdiggjorda, då är jag hellre utan. Men sillinläggningar äter jag gärna köpta, även om egna inläggningar är godare, men det blir ju nästan som heminlagt från den där fiskbutiken. Mycket godare än de där traditionella burkarna, som för all del smakar bra, men det är något med konsistensen som jag inte är helt förtjust i.

Har du förresten sökt på "julmat" på google? Jag gjorde precis det och fick 691 000 träffar. Är det inte fantastiskt? Kanske är vi extra julentusiastiska här där det är mörkt. Vintern vore ju outhärdlig utan julen som bryter av under en lång period med julljus och pynt. Redan på fredag drar det igång med pyntande och glöggmys. Men ta inte i för mycket utan bara så att det är njutningsfullt. Pepparkakor bakade på egen del är naturligtvis oslagbart, men det finns jättegoda pepparkakor som smakar pepparkaksdeg och passar förträffligt till glöggen. Jag gissar att planering är A och O och det jobbar jag på varje år. Med andra ord så är det dags att gå ner i köket och börja med köttbullarna som sedan åker in i frysen fram till julafton.


2 kommentarer: