torsdag 9 november 2017

Mejl om "fläskytterfilén"

Jag har mejlat till köttproducenten angående den så kallade filén, vilken jag bloggade om i går. Så här skrev jag:

Hej,

Jag köpte er gourmetmörade fläskytterfilé, som egentligen var fläskkotlett med vatten och lite annat tillsatt. Den var visserligen mör, men varför skriver ni filé när det inte är det? Tittar man i innehållsförteckningen och under de stora versalerna så framgår det att det är kotlett, men kan ni inte bara skriva benfri kotlett istället för fläskytterfilé? Det känns ärligare och som konsument så vill man att innehållet ska vara så tydligt som möjligt.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Dessutom så tänkte jag förtydliga ett par saker. Det står visserligen "gourmetmörad", både på framsidan och på baksidan av vacuumförpackningen, men produkten heter kort och gott "Fläskytterfilé", vilket är skrivet med stora versaler. Saltmängden är 17 procent, något som jag anser är väldigt högt. Nu kommenterade jag inte mer än det vilseledande namnet när jag mejlade, för det var främst det som jag ville få svar på, men det är sorgligt att man gör så här.

De var mycket snabba med att svara och redan i går återkom de, så här ser ni förklaringen till varför de skriver filé fast det inte är det. Jag förstår, men samtidigt så förstår jag inte. Det är fortfarande vilseledande tycker jag.

Hej Katharina,

Tack för ert mail och era synpunkter.

Namnet fläskytterfilé har funnits länge och har sitt ursprung från restaurangvärlden. Så när vi lanserade vår produkt fläskytterfilé för över 8 år sedan var namnet redan etablerat. Kotlett som putsas och delas på mitten kallas fläskytterfilé, vi säljer även en produkt med produktnamnet kotlett och den är inte delad på mitten. Vi tycker att det är viktigt att vi är tydliga med märkningen så därför framgår det såväl på framsidan som på baksidan på förpackningen att fläskytterfilén är från kotlett. Jag kommer givetvis att framföra dina synpunkter till berörda, men i dagsläget tror jag inte att vi kommer att ändra produktnamnet till exempelvis delad kotlett.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänlig hälsning,

Elina Karlsson
Kvalitetschef



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar