onsdag 15 november 2017

undertian.com

Jag har ju alltid hävdat att det är en myt att bra mat är dyr. Varje gång jag ser en politiker eller expert säga detta så känner jag hur jag vrider mig inombords. Är man trebarnsmamma så vet man att det inte är sant och det av den enkla anledning att man har varit tvungen att laga mat för att det både är billigare, godare och nyttigare. Den resan (alla är vuxna nu) har lärt mig att gott och nyttigt inte är kopplat till plånboken. Visst, oxfilé och goda ostar kostar så klart, men varför ska jämförelsen handla om det som är dyrt? Varför inte lyfta fram det som är gott men billigt? Det finns ju massor, bara man är beredd att lägga ner en stund i köket, men varför ska vi inte göra det? Det är ju en investering i både ekonomin och hälsan.

Jag ramlade över en sajt, https://undertian.com/, där det skrivs smycket mer på det här temat än inne på min blogg och jag tänkte att det här, det måste jag berätta om. Att istället för att hävda att bra mat är dyr, så ska vi självklart lyfta fram motsatsen då vi vet att den stämmer. Vill man hjälpa människor som behöver få en spark i rätt riktning när till exempel fantasin tryter, så berätta om alternativen, i stället för att bekräfta vad de kanske felaktigt tror: att de inte har råd med bra mat.

Här är ett utdrag ur ett gammalt blogginlägg, där vi fick till en bra middag väldigt billigt. Jag har många sådana exempel och det är alltid roligt när man lyckas med det här och svårt är det absolut inte: "Dottern var nämligen över och vi lagade middag tillsammans. Det blev en vegetarisk pastarätt och ingredienserna landade i pris på någonstans runt 45 kronor inklusive pastan och resultatet blev förutom att det var gott och nyttigt så klart, hela sju portioner. Slå det med något trist halvfabrikat eller något annat som man köper för att det är billigt! För övrigt så tål det att upprepas att mat som är billig och samtidigt dålig ofta ger ett större sug efter mer dito eller socker eller något annat som inte är bra för oss och vi äter därför mer än vad vi borde, vilket förutom att det kostar oss vår hälsa, gräver djupare i plånboken."

Har du tips på bra och billigt, hör gärna av dig: k.wallenborg@mail.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar