onsdag 8 november 2017

Gourmetmörad fläskytterfilé,

eller benfri kotlett med tillsatt vätska, socker och salt. Hur man formulerar sig är så klart en smaksak, men kotlett med vatten är vad det är hur som helst och det retar mig rejält. Filé behöver inte möras med vatten, det vet alla.

Innehållet i kotlettköttet, som för övrigt var väldigt gott, ser ut så här:

kotlett av gris (88 %)
vatten
salt
druvsocker
naturlig arom
vinäger
vegetabilisk fiber

Ska man vara lite rättvis så får man ju erkänna att det faktiskt framgår att det är kotlett som det handlar om, för det står ju bland ingredienserna, men det gäller att kunna läsa det finstilta. Sedan så klarar i alla fall jag mig utan salt och socker tillsatt. Det kan jag strö över köttet själv om jag vill ha det. Den här "gourmetmörade fläskytterfilén" är ett bra exempel på när vi utan att kanske ens veta om det får i oss mer av salt och socker än vad vi vet om och vill.

Kommer jag att köpta den här produkten igen? Nej, det kommer jag inte och jag har återigen lärt mig läxan att kött inte nödvändigtvis bara innehåller kött. Tyvärr!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar