fredag 15 december 2017

Ytterligare ICA-svar, eller icke-svar

Jag måste börja med att ge ICA en eloge för sin snabbhet när det gäller att svara på mejl. Däremot så önskar jag att de samtidigt svarade på frågorna också. Det blir lite märkligt att tacka för svaret och samtidigt skicka om sin fråga, för tredje eller fjärde gången nu. Det här svaret fick jag i dag:

Hej Katharina,

Tack för din återkoppling.

Arbetet med att minska mängden tillsatser i livsmedel är ett löpande arbete som pågår hela tiden.
Gå gärna in på vår hemsida för att läsa mer om vårt arbete med säker mat.
Vi tar emot ditt önskemål om produkt gråsaltad skinka, att du som kund önskar denna produkt i ICAs sortiment. Skickar detta vidare som önskemål till ansvariga centralt för ICAs sortiment.
Då varje ICA handlare är sin egen bestämmer de själva sitt sortiment. De kan beställa varor från ICAs centrala lager men också från vilka andra leverantörer som helst. Detta innebär om att om du som kund önskar köpa en vara i butik, fråga handlaren om de vill och kan beställa hem produkten. Finns produkten inte på ICAs centrala lager kan handlaren beställa från någon annan leverantör. Många ICA handlare säljer mycket lokalproducerad mat. Så om du inte redan gjort det, fråga din lokala handlare om de har eller om de kan beställa in gråsaltad skinka.

Hoppas att detta besvarar dina frågor.

Önskar dig en härlig helg.

Med vänlig hälsning
Linda Andersson
ICA Kundservice
020 - 83 33 33


Allt började ju med min fråga om det arbete de inledde för snart 10 år sedan som gällde att få ner mängden tillsatser i maten. Det blir nog fjärde gången som jag frågar nu. Så här såg mitt senaste mejl ut:

Hej igen,

Ja, jag vet det och hade jag inte känt till vad det var så hade jag ju inte kunnat efterfrågat det. Vidare så vet jag även att det är en fråga om hygien huruvida risken för botulism föreligger eller inte.

Min fråga kvarstår alltså: varför finns det inte gråsaltade skinkor för oss som vill ha det? Ni säljer ju andra charkprodukter utan nitrit, borde inte samma resonemang gälla även där?

Undrar även varför ingen kommenterar huvudfrågan som gällde vad som har hänt med ert arbete att få ner mängden tillsatser i livsmedlen som ni säljer. Är arbetet pågående, eller var det bara ett projekt som ni hade för många år sedan?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Det där med skinkan blev ett stickspår som nästan blev ett huvudspår. Jag hoppas att jag snart får svar nu på det jag började med att fråga, så jag kan lägga ut det här och berätta vad som har hänt på fronten "färre tillsatser".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar