måndag 11 december 2017

Renare mat i skolan?

En mamma från Laholm, Jessica Neogard, som studerar hälsovetenskap har reagerat på tillsatser och annat konstigt i skolmaten och både¨Livsmedelsverket och en professor i kost har bemött hennes önskan om bättre skolmat.

//www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/vill-ha-renare-skolmat

Livsmedelsverkets nutritionist Anna-Karin Quetel ser dock inga problem med vare sig det ena eller det andra. "Det är inte farligt för barn, tillsatserna är godkända och förekommer dessutom naturligt i vissa produkter", säger hon. Hon är visserligen inte negativ till lagat från grunden, men det är synd att inte Livsmedelsverket är bättre på att uppdatera sig och se saker lite vidare. Det skulle göra att fler kände förtroende för dem. Det är väldigt viktigt att vi litar på våra myndigheter, men många ifrågasätter dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/besvarar-kritiken-mot-skolmaten

Professorn, Fredrik Nyström, menar att margarin är en "jättekonstig" produkt, och jag är böjd att hålla med. Han menar vidare att det inte finns någon poäng med lågfettprodukter eftersom de inte mättar lika bra och man därför äter mer. Däremot så har han inga problem med tillsatserna i maten och han ser heller ingen poäng med att laga mat från grunden. Det där sista vänder jag mig emot, för om barnen får hemlagad mat så lär de sig att uppskatta äkta smaker vilket i sin tur gör att de äter mindre "konstgjord" mat som har mer sötningsmedel och dåligt fett tillsatt. Så att laga mat från grunden har absolut sin poäng.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/professorn-margarin-ar-en-jattekonstig-produkt

Jag jobbade en hel del för bättre skolmat när jag var kommunalråd med ansvar för folkhälsa, men det var sannerligen inte det lättaste. Den här mamman driver verkligen sin fråga i motvind, men jag är glad att hon uppmärksammar den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar