tisdag 12 december 2017

Svar från Ica

Jag fick ett långt och väldigt trevligt svar från Ica angående deras arbete för att minska tillsatserna i maten som de säljer, men det var ingen kommentar om arbetet som sådant utan bara en allmän hänvisning till deras sajt. Den är för all del intressant och innehåller en hel del matnyttigt (ursäkta ordvalet i sammanhanget). Sedan så ville de få min fråga mer specificerad, alltså om det var något speciellt livsmedel som jag undrade över. Min fråga var allmän och det jag ville veta handlade om det arbete som de själva hänvisade till för många år sedan. Det skrev jag alltså i mitt svar. Jag svarade i vänlig ton (vilket jag alltid gör, vi är ju trots allt vuxna människor och de kan faktiskt ha ett bra svar, även om det inte kom direkt), att jag ville veta hur deras arbete gick och om det pågick fortfarande eller bara var ett projekt.

Dock så tog jag ett konkret exempel eftersom de själva nämnde det och nu i jultider så är ju skinkan det livsmedel som jag gissar toppar försäljningen hos butikerna. Så jag frågade efter gråsaltad skinka hos Ica. Alltså tillsatsfri saltad skinka. I dag så fick jag ett nytt vänligt svar om att frågan om julskinka behandlas. Jag log lite inombords eftersom det här var ett stickspår i sammanhanget och det jag ville veta var om de lyckats få ner tillsatserna rent allmänt. Det har jag inte fått någon reaktion på. Det kommer säkert, men lite lustigt att skinkan bemöts först. Fast det svaret ska bli spännande att läsa också.

Håll utkik, snart så vet vi var man kan köpa tillsatsfri julskinka hos Ica och vi vet hur mycket de har lyckats dra ner på tillsatserna under 10 års tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar