torsdag 7 december 2017

Ica och färre tillsatser/E-nummer

För snart 8 år sedan fick jag det här mejlsvaret angående tillsatser i maten som säljs hos Ica. Som ni ser så har de alltså i 10 år jobbat för att få ner mängden, och jag tänkte att det är dags att följa upp hur det har gått.

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.

ICA har sedan två år tillbaka inlett ett arbete för att se över tillsatserna och minska på dem totalt sett. Men vissa tillsatser måste av livsmedelsäkerhetsskäl finnas i produkterna. Det kan t ex gälla konserveringsmedel. När konsumenterna kräver produkter med lägre halt av socker, fett och salt så krävs tillsatser. Då vi har många produkter kommer det att ta lite tid men vi har fokus på frågan.

Ett hälsosamt ätande är att laga maten själv utifrån rena råvaror men, många prioriterar bekvämlighet. Och vårt utbud i butikerna måste också vara sådant att det finns varor för alla önskningar.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning
ICA Kundkontakt
Tove Jenssen


Jag har där skickat det här mejlet i dag:

Hej,

För snart åtta år sedan fick jag ett svar på ett mejl till er angående att minska mängden tillsatser i den mat som ni säljer. Glädjande nog så hade ni ett pågående arbete om detta, något som nu har pågått i 10 år. Jag är så klart nyfiken på vad som har hänt. På er sajt så hittar man dessvärre inget om just det här, i alla fall inte om man söker på tillsatser, vilket ju känns som mest naturligt. Vad har hänt under det här decenniet som ni har jobbat med frågan?

Jag matbloggar förresten och hoppas på att kunna lägga ut ett positivt svar från er. naturligkost.blogspot.se

Hälsningar Katharina Wallenborg


Det ska bli väldigt spännande att få läsa deras svar, speciellt som det har gått så lång tid och mycket förhoppningsvis har hänt. Jag publicerar det så klart här på bloggen så fort det kommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar