onsdag 15 juni 2016

Varför blogga om tillsatser/E-nummer?

Väl medveten om att de flesta inte lägger någon större vikt vid innehållet i det de äter, så började jag ändå att blogga om mat och tillsatser för sju år sedan. Jag var nyfiken på om det går att leva ett "E-nummerfritt" liv. Även om många inte bryr sig så mycket så finns det trots allt en stor mängd människor som gör det och för vissa så är tillsatsfritt viktigt, för andra så är det annat. En del vill ha en viss typ av mat, andrs går på olika dieter. För en del så är närodlat det viktigaste och så vidare. Själv så är jag inte fanatisk på något vis, men kan jag välja så föredrar jag det naturliga. Jag tror helt enkelt att det är det som vi människor mår bäst av. Många har en helt annan uppfattning och så måste det få vara. Alla blir saliga på sin egen tro som man brukar säga.

För er som precis som jag tycker att konstgjorda, kemiskt framställda tillsatser inte borde finnas i maten så är det här förhoppningsvis en intressant blogg. Emellanåt så blir det även lite andra inlägg eftersom det ena brukar ge det andra. När det gäller våra E-nummer så är de väldigt olika. Vissa kan man faktiskt strunta i tycker jag, för de gör ingen skada, men andra bör man vara mer uppmärksam på. Fast när det gäller bloggen så drar jag alla över en kam på så sätt att jag bara berättar vem tillverkaren är om livsmedlen är tillsatsfria. Det är intressant att se om man kan undvika tillsatser i maten, men det har jag lärt mig att det är nästan omöjligt. I vissa fall så går det helt enkelt inte även när det gäller livsmedel som finns från olika fabrikanter och i olika variationer. Det tycker jag är trist, för det visar hur självklara alla tillsatser är och jag är inte övertygad om deras förträfflighet alla gånger.

Läs, kommentera och ställ gärna frågor om du vill. Tips på tillsatsfritt tas också gärna emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar