onsdag 23 mars 2016

Från 4 december -09

Jag gick tillbaka och kikade av nyfikenhet på äldre blogginlägg och hittade det här inlägget som jag gjorde för mer än 6 år sedan. Det kunde lika gärna ha varit skrivet i dag och det känns som att allt går så trögt. Det kommer till och med nya livsmedel som är lika fulla av tillsatser som de gamla. Hur kan det vara möjligt att det är så trögt? I och för sig så är det en sak som har ändrats och det är att jag upplever oftare nu än då att jag inte får svar på mina mejl och det handlar inte om att jag återkommer flera gånger till samma företag, för då skulle jag förstå det. Nej, det är allmänt dåligt med svaren. Många, kanske de flesta hör förr eller senare av sig, men ofta så måste man påminna dem. Vad ska man göra för att få till en förändring när det gäller vår mat? Myndigheterna verkar inte oroade i alla fall när det gäller vissa tveksamma E-nummer och det etiska ser de också mellan ögonen på alldeles för ofta.

Hur mycket kan man egentligen påverka?

Nu har jag skrivit på den här bloggen i drygt ett halvår och berättat om vad jag har gjort för att ta reda på vad det är vi äter och förhoppningsvis förbättra det utbud som finns i våra livsmedelsbutiker. Jag har sökt på nätet, frågat butikspersonal och mejlat till både livsmedelsverket, dietister, producenter och föreningar. Allt för att lära mig mer och påverka för att vi ska få bättre produkter.

En sak som jag har märkt är att det är svårare att få fram fakta än vad jag hade trott. Inte för att jag hade någon direkt klar bild av hur "lätt" det skulle bli att få svar på alla frågor, men att våra myndigheter skulle vara så svåra att få information ifrån hade jag nog inte räknat med. Producenterna däremot hade jag å andra sidan varit beredd att stöta på större motstånd ifrån. Nu kan jag ju inte påstå att de har svarat att "Visst, naturligtvis ska vi anpassa våra produkter efter dina önskemål", men de flesta har varit vänliga i sina svar och de har återkommit till mig snabbt. Sedan finns det ju alltid en och annan som inte svarar eller drar ut på tiden innan de hör av sig, men de tillhör undantagen. Dock finns det några som har varit öppna för att ta fram bättre produkter och någon har till och med varit på gång att göra det och jag tror som jag har nämnt tidigare, att ju fler vi är som stöter på, ju snabbare kommer vi att få bättre mat i våra butiker.

Trots att matdebatten pågår för fullt så går förändringen i mitt tycke alldeles för långsamt. Dels har det sannolikt med pengar att göra, men en del av det hela kan nog ha att göra med att många av oss inte ställer några krav på det vi handlar och är det tillräckligt många som inte gör det så lönar det sig helt enkelt inte att anpassa utbudet efter oss andras önskemål. Men jag är optimist och jag kommer att fortsätta med mina brev och frågor och bloggen kommer att fortsätta samtidigt så klart så att alla ni som är intresserade kan följa min matresa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar