måndag 14 mars 2016

EU:s matpolitik

När man kikar in på EU:s sajt så ser man att ambitionerna är höga när det gäller vår mat och det är så klart bra. Har man inte höga ambitioner så riskerar det att bli dåligt. Ändå så kan jag inte låta bli att fundera över hur man garanterar att det verkligen blir så. Man hör så otroligt mycket om dålig djurhållning, fusk och dålig hygien. Har man mål så måste de kunna följas upp, annars så blir de tandlösa och ingen respekterar dem. Ett av målen lyder så här: "Tydlig information om var maten kommer ifrån, vad den innehåller och hur den kan användas." Det sista lämnar jag därhän, men de två första sakerna är ju självklara, trots detta så är det inte alltid så lätt att få fram detta.

Hur vet man till exempel varifrån köttet verkligen kommer? Vad gömmer sig bakom de olika ingredienserna som inte alltid är så lättydda? När jag funderar över detta så bestämmer jag mig för att mejla företrädarna där nere. Jag ska skriva ett brev och skicka och fråga om det här är en viktig fråga för dem, för jag undrar vad de har gjort egentligen för att vi ska få så bra mat som möjligt? Den ska vara god, hälsosam och det ska vara bra djurhållning. Det är det som man brukar säga, men vi är många som inte upplever att våra livsmedel verkligen motsvarar det som står på pappret. Emellanåt så talas det givetvis om detta, men det är när någon skandal har skett, men hur ser det ut i vardagen? Har vi några företrädare på riktigt där nere?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar