fredag 30 maj 2014

Innehåll i chokladbollar

Jag har tagit fram chokladbollar ur frysen till fika. Jag gillar verkligen dessa godbitar, men hittills så har jag inte hittat några chokladbollar, dammsugare, punchrullar eller vad det månde vara som har schyst innehåll. Men man ska inte döma före att man har kollat, så med lite (eller kanske väldigt mycket i detta fall) tur så har jag hittat undantaget som bekräftar regeln.

Innehåll:

socker
havregryn
vegetabiliskt fett
vatten
kokosflingor
kakaopulver
salt
aromämnen (mocka, vanillin)
konserveringsmedel (kaliumsorbat)
emulgeringsmedel (vegetabiliskt E 471, sojalecitin)
färgämne (sockerkulör)

Oj, det var en hel del det. Det blir en del frågetecken efter att ha läst vilka ingredienser som ingår. Vegetabiliskt fett till exempel, vad är det för fett? E 471 har man valt att ta med, men inte E 202, alltså konserveringsmedlet. Varför? Sedan så funderar jag över vanillinet. Sådant är ofta syntetiskt framställt, men det får man inte veta. Varför känns det som att man vill mörka vissa saker? Lite roligt är det dock att läsa på kartongen att bollarna är bakade på "nyttiga havregryn". Visst, må så vara, men jag har svårt att se någon nytta mer än för den mentala hälsan när man äter kakor och dylikt.

Gott var det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar