tisdag 6 maj 2014

Kortvarig lycka!

Ja så kan man uttrycka det om man vill vara lite dramatisk i sammanhanget. Jag talar nämligen inte om något annat än ett pressmeddelande. Idag gick Livsmedelsverket ut med följande meddelande: http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Krav-pa-information-om-allergener-i-butik-och-pa-restaurang/

Åh, vad bra tänkte jag när jag började läsa, äntligen så vill man varna för allergener som finns tillsatta som olika E-tillsatser i vår mat. Men icke! Det man vill varna för är visserligen sådant som kan få väldigt allvarliga konsekvenser för någon med allergi, men det är råvaror till största delen som pressmeddelandet rör. Visserligen finns svaveldioxid och sulfit med på listan, men ändå. När ska SLV våga ta steget fullt ut och varna även för E-tillsatser som kan ge reaktioner? Man kan visserligen läsa om sådant på sajten som de har, men jag vill se en riktig debatt i frågan där de verkligen tar sitt uppdrag på allvar när det gäller att företräda oss konsumenter.

Det intressanta är att man bland annat hänvisar till etiska skäl för att inte äta vissa saker och för mig handlar tillsatser i allra högsta grad om etik. Jag är inte alls rädd för alla tillsatser, även om jag har stor respekt för ett antal av dem, men jag vill inte betala för kemiskt framställt fluff istället för riktiga råvaror. Det är etik ur mitt perspektiv.

För att avsluta med att kommentera mitt inlägg från gårdagen så vill jag än en gång påpeka vikten av att fråga våra politiska företrädare vilken inställning de har till vår mat. Vi ska alla rösta inte bara en, utan två gånger och här har vi stor makt om vi ser till att utnyttja den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar