måndag 13 augusti 2012

Mattidningar

Igår läste jag i en av alla dessa tidningar som butikskedjorna själva gör och skickar till sina kunder. Jag tycker att de är trevligt upplagda och det är roligt med både information och recept. Däremot så har jag ibland funderat över varför man inte är mer mån om att informera om nyheter som är rena på tillsatser eller skriva om alternativ som finns i affärerna i de fall som det finns bra sådana. Till exempel är färskost en populär ingrediens och ofta har kedjorna egna märken som är bättre val än det de rekommenderar. Fast det finns väl så klart pengar i det här också, annars så skulle de väl göra det, men ändå... Smakmässigt kan de egna märkena kanske inte konkurrera och smaken är självklart viktigt, men innehållsmässigt så står de sig bra och trots att jag förstår att det måste vara ekonomin som styr så har jag svårt att förstå varför inte de egna märkena kan vara bättre att framhålla i de här fallen. Men förmodligen betalar jätten eller jättarna så bra så man väljer att göra reklam för deras produkter framför sina egna. Trots allt så tjänar man ju pengar på allt som man säljer. Det här är bara min gissning, men det är inte långsökt att man drar den här slutsatsen.

Men för att gå vidare: Som jag ser det så har alla som sysslar med mat ett ansvar och det oavsett i vilket sammanhang man gör det. Både de som skriver om mat, de som tillagar den, de som säljer den och så vidare har ett ansvar. Nu vet jag att inte alla ser på saken så som jag gör, men många människor har dålig koll på det de äter och där skulle de här grupperna kunna göra stor nytta. Det skulle dessutom vara en välkommen service till oss konsumenter att exempelvis få information om att det har kommit smörgåsskinka, majonnäs, ost, bröd eller vad det kan vara som är fritt från E-nummer. Om de bara visste vad många vi är som skulle vilja ha de informationen. Det är långt ifrån majoriteten, men jag tror att vi är en tillräckligt stor grupp för att det skulle vara ekonomiskt att flirta lite mer med oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar