torsdag 2 augusti 2012

Chips med gräddfilssmak

Förra veckan provade äldste sonen och jag en sorts chips som vi inte hade ätit tidigare. Man måste ju vidga sina vyer på alla håll och kanter och alltså även prova nya chips. Med tanke på märket på dem så har jag gott hopp om bra innehåll. Att de sedan bara var goda och inte jättegoda och att jag därför förmodligen inte kommer att köpa dem igen är ju en annan sak. De tillverkas och säljs och någon tycker säkert att de är en favorit.

Innehållsförteckning:
ekologisk potatis (66 %)
ekologisk solrosolja
ekologisk kryddblandning ((7,5 %) salt, ekologisk majsstärkelse, ekologisk vasslepulver (mjölk), ekologisk lök, ekologisk glukossirap, jästextrakt, syra (E 330 citronsyra, E 270 mjölksyra), ekologisk persilja, arom, ekologiska kryddor)

Glukossirap är ingen hitt då det för att få fram sötman tillsätts i stora mängder och snabbt ger oss högt blodsocker. Industrin älskar den här typen av sötma då den är billigare än socker. Undvik glukossirap både för hälsans och etikens skull! Nej, den här sortens chips blev jag riktig besviken på. Man framställer dem som något bra med både det ena och det andra som är KRAV-märkt, men sedan så är inte innehållet så bra som man först tror. Den här chipssorten visar verkligen att alla innehållsförteckningar måste läsas noggrant; inget kan tas för givet när det finns pengar inblandade och det är självklart att det är ekonomi som gör att man inte väljer socker istället. För övrigt kan jag berätta att de här chipsen var bland de dyrare.

1 kommentar: