onsdag 29 augusti 2012

Citronsyra

Jag har velat lite kring det här med tillsatsen citronsyra/E 330, men bestämde mig trots allt för länge sedan att även det här är en tillsats som jag inte vill ha med om produkten ska vara helt ren. Jag påstår inte att den är ett bekymmer, men syftet med bloggen var att se vad som går att hitta utan E-nummer. Sedan kan tilläggas att även om det enligt livsmedelsverket inte finns några hälsoproblem, så säger sig ändå flera personer ha reagerat negativt på sådant som har citronsyra i sig och då främst den industriellt tillverkade. Den utvinns då ur svampen Aspergillus niger.

Jag kommer alltså därför att plocka bort hjortronsylten som är med på min lista och det gäller även musslor i vatten. De har råkat bli kvar, men jag vill inte ha dem där, så nästa gång jag uppdaterar listan så är det alltså minus dessa tre livsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar