torsdag 16 augusti 2012

Erbjudanden

Läser du butikernas reklamblad, kollar dina erbjudanden från butikerna och gillar att prova nyheter när det gäller mat och godis? Det gör i alla fall jag och jag är verkligen inte ensam med tanke på alla pengar som läggs på det här. Även om man inte gillar det så är det svårt att låta bli att utnyttja ett bra erbjudande. För vi tror i alla fall gärna att det är bra.

Det som ideligen slår mig är att det är så mycket tillsatsprodukter och så mycket halv- och helfabrikat. Det är verkligen trist att det är så. Tänk om man kunde få förmånliga erbjudanden på bra råvaror och livsmedel och godsaker utan eller åtminstone med minimalt med tillsatser och tänk om alla nyheter som lanseras vore rena sådana! Ibland blir man snarare näst intill förolämpad när man får hem olika erbjudanden. Som om man inte skulle ställa några krav på det man stoppar i sig.

Det jag heller inte gillar är att handeln styr oss i vad vi äter eftersom många säkerligen köper sådant som de annars inte skulle ha köpt. Det är ju så billigt, tänker man lätt. Jag tror att det skulle gå att påverka oss en hel del till att äta bättre och kanske skulle det vara bra om man genom skatter och annat styrde mer. Jag är absolut inte för något sockerskatt, men däremot så skulle jag kunna se en poäng med lägre skatt på vissa bra livsmedel eller åtminstone någon form av subvention så vi kan äta bättre till vettigt pris. Men det lär dröja och ärligt talat undrar jag om det någonsin kommer att hända. Så vi får försöka att bli bättre på att påverka och göra så bra val vi kan utan hjälp uppifrån. Däremot så skulle jag önska att fler kunde stå emot vissa "erbjudanden" så maten generellt blir bättre i butikerna. För allt bra är inte dyrt, men det gäller att vara medveten som konsument och ta sig den extra tid det tar för att välja bra istället för dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar