lördag 25 augusti 2012

Dressing

Om du gör dressing till dina hamburgare, vad har du då i den? För egen del så blir det ganska få ingredienser. Inte för att jag är lat eller så, men det behöver helt enkelt inte vara en hel radda saker i för att det ska bli gott tycker jag. Köpt dressing har jag slutat med sedan år tillbaka. Jag blev helt enkelt trött på innehållet och alla dess tillsatser. Men när jag igår bläddrade i en mattidning som jag för ett tag sedan fick från en av våra större kedjor så hittar jag en bild på två sorters dressing och i annonsen skriver man att det här är vad "burgaren förtjänar". Då blir man självklart nyfiken på vad det kan vara för något. Jag letar mig fram till produkten och dess innehållsförteckning och finner följande information på webben:

Vatten, majonnäs (rapsolja, vatten, ägg, vinäger, äggula, socker, citronjuicekoncentrat, maltodextrin, modifierad majsstärkelse, salt, mjölkprotein, förtjockningsmedel (E412, E414, E415), emulgeringsmedel (E471), arom (innehåller senap)), hackad inlagd gurka (inlagd gurka, socker, vatten, vinäger, paprika, aromer), socker, tomatpuré, emulgeringsmedel (E471), majsstärkelse, sojasås (vatten, sojabönor, vete), salt (1,6%), ättika, jalapeno, citronjuice, vitlökspuré, förtjockningsmedel (E440, E415), ingefära, lökpulver, kryddor, arom

Att man sedan har räknat upp följande som allergener, men inte ett ord om alla E-nummer finner jag väldigt märkligt och nästan lite tragikomiskt:

Ägg
Gluten
Mjölk/Laktos
Senap
Soja/Baljväxter

Att produkter som denna kan överleva är för mig en gåta. Åh vad jag önskar att fler läste innehållsförteckningen innan de handlade. Det här är heller inte en kostnadsfråga, för att göra egen dressing är mycket billigare än att köpa färdig. Alltså kan man inte försvara skräpet med pengar, vilket ofta görs när man pratar bra och dåliga livsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar