söndag 19 augusti 2012

Färsk nizza

Ordet nizza hade jag aldrig sett tidigare, alltså innan i fredags när jag var och handlade och såg dessa färska korvar. Jag kanske borde känna till ordet, för när jag söker på nätet så visar det sig att vi tidigare kallade Nice för Nizza och man får träffar därifrån med vackra bilder. Nizza heter det alltså egentligen. För att göra urvalet mindre så söker jag nu på "nizza mat" och då blir det flera träffar om italienska restauranger. Med andra ord så har det inget med matlagning eller någon maträtt att göra, men man kan ju aldrig veta, så det är lika bra att kolla.

Dessa nizza-korvar är hur som helst färska korvar och de smakade väldigt bra. Köttinnehållet är hela 96 procent, vilket är fantastiskt bra för att vara korv. Det finns så mycket snarlikt som kallas korv med innehåll som är minst sagt tveksamt och där man har några få procents kött som ursäkt för att sälja detta substitut som korv.

Så här står det på etiketten till korven: "Våra färska korvar görs av kött från norrländska gårdar som kryddas efter eget recept och stoppas i naturskinn. Perfekt med dig med höga krav på både smak och kvalitet."

Det känns bra tycker jag att det är svenskt kött, för det är trist med import från andra länder, åtminstone när vi har bättre kött själva. Däremot så är det inte säkert att innehållet är rakt igenom bra, men det ska vi ta reda på nu.

Innehållsförteckning:

griskött
salt
vatten
kryddor (bl a persilja, oregano, rosmarin, basilika, lök)
dextros
kryddextrakt (paprika
jästextrakt
maltodextrin
hydroliserat vegetabiliskt protein (majs)
arom
antioxidationsmedel E 330, E 301, E 331
emulgeringsmedel E 471
konserveringsmedel E 250

Vidare kan man läsa att fetthalten är 27 procent. Men det är inte den stora fettmängden som stör mig, utan det faktum att en produkt som skulle kunna vara både tilltalande och bra har det här innehållet. Det började ju så bra och slutade så trist. Tänk att det inte ska gå att få tag på ren korv! Nej, det blir ingen reklam för den här tillverkaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar