tisdag 7 augusti 2012

Guacamole Dip

Nej, jag har inte köpt guacamole igen. Jag råkade göra det för väldigt länge sedan men insåg ganska snart att jag hade blivit grundlurad, för inte var det avokado som hade gjort röran grön utan ärtor. Sedan var det annat i också som jag inte minns på rak arm. Att jag nu skriver om det igen beror på att jag när jag gick igenom ett reklamblad igår såg att det var guacamole-dipp på extrapris. Ett annat fabrikat än det jag råkade handla hem för några år sedan och jag måste verkligen stilla min nyfikenhet och se vad man försöker prångla på oss kunder.

Så här skriver tillverkaren på sin webb: En färdig Guacamole Dip som är god till all mexikansk mat. Praktisk förpackning som du kan dippa direkt i. Toppen till utflykt och picknick.

Och så här ser innehållsförteckningen ut:

Vatten, lök, tomat, solrosolja, paprika, modifierad stärkelse (tapioka), vassleprotein, salt (1,6%), avokado (1,5%), socker, jalapeno, vitlök, syra (E270, E330), surhetsreglerande medel (E575), arom (bl.a avokado, lime), jästextrakt, kryddor, maltodextrin, förtjockningsmedel (E415), antioxidationsmedel (E338), emulgeringsmedel (E450a, E472), färgämne (E141, E100)

Wow säger jag bara! Det var sannerligen bra mycket mer än vad jag själv har i min egen guacamole och det är ju för sjutton nästan bara tillsatser!!! Och vart är avokadon som är huvudingrediensen i en sådan här röra? Man har tydligen mage att sälja guacamole och sedan endast ha i 1½ procent avokado. Vem köper sådan här smörja? Ja förmodligen kunder som likt mig trodde att det skulle vara guacamole i en burk som sägs innehålla just det. Snälla ni: LÄS ALLTID innan ni handlar något som ni misstänker kan innehålla annat än vad man säger. Det här är det värsta exempel som jag har sett när det gäller livsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar