tisdag 6 mars 2012

Nötfärs från Gotländskt gourmetkött

Det här med kött är väldigt knepigt tycker jag; har djuren haft det bra under sin livstid, kommer fodret från håll där inte miljön påverkas mer negativt än nödvändigt? Hur vet man att inte djuren är sönderavlade och så vidare? Men det går i alla fall att göra sämre och bättre val även om det är svårt att hitta det där optimala.

Idag köpte jag nötfärs från Ejmunds gård på Gotland. Fint och gott kött och från djur som gått ute och betat. Färsen var naturligtvis mycket dyrare, men det kändes ändå bra att ha gjort det i butiken bästa valet. Det är nämligen så mycket att tänka på och det är verkligen mycket som är svårt som konsument att veta. Jag försöker lära mig mer om det här, men jag ska börja med att ställa frågor till butikspersonalen, fler frågor alltså, för det händer att jag frågar, men sällan om ärligheten ska fram. Mest läser och mejlar jag, ser på tv-program och vid tillfälle lyssnar på radioprogram.

Men vilka ska veta och vilka har makt om inte butikerna som köper in alla råvaror och livsmedel? Sedan skulle givetvis våra myndigheter kunna göra massvis med mer än vad de gör. Du som läser det här och har bra tips får gärna höra av dig till mig. Ny kunskap som gör att vi alla kan välja rätt är alltid välkommet. Och självklart har vi hur mycket makt som helst som konsumenter, men vi måste få kunskap också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar