fredag 30 mars 2012

Åsikter om tillsatser

Nätet är fantastisk med allt vad man kan hitta där och som matlagningsintresserad och allmänt intresserad av vad jag äter så läser jag gärna matartiklar och kommentarer till dem eller kommentarer på andra håll. Det här hittade jag till exempel på ett matforum och det var en länk till en kladdsalladstillverkare med rubriken "Världsrekord i tillsatser":

Den första salladen är potatissallad och allt detta ingår i den:
potatis (60%)
vegetabilisk olja
vatten, äggula
lök, gräslök
gult senapsfrö
kryddblandning (kryddor, selleri, paprika, smakförstärkare (E621))
socker
modifierad stärkelse
mjölkpulver
konserveringsmedel (E202, E211), salt, ättika, förtjockningsmedel (E412, E415)
surhetsreglerande medel (E330, E270)
dill
färg (E160a)

Nästa är cole slawsallad och den innehåller allt det här:
vegetabilisk olja
vitkål (35 %)
morot (13 %)
vatten
paprika (3 %)
äggula
senapsfrö
socker
salt
konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumsorbat)
ättika, förtjockningsmedel (guarkärnmjöl, xantangummi)
svartpeppar
maltodextrin
surhetsreglerande medel (citronsyra)
kryddextrakt (bl.a. selleri)
jästextrakt
kryddor

Någon som blir sugen på sallad? Sådant här ska man helt klart göra själv. Men jag kan inte neka till att de är goda, för det tycker jag verkligen. Men hemlagade dito smakar bättre, för det går inte att komma ifrån att en viss konstgjord smak tränger sig igenom och även konsistensen känns konstgjord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar