söndag 4 mars 2012

Ekologiskt eller nästan ekologiskt

Man lär så länge man lever heter det och under helgen har jag lärt mig att ekologiskt inte alltid är 100 procent ekologiskt, utan även kan vara 95 procent ekologiskt. Så här säger Livsmedelsverket: "För att få märka livsmedel som ekologiska krävs att de innehåller minst 95 procent ekologiska ingredienser och att alla steg i produktionen har varit kontrollerade av ekologiska kontrollorgan. För övriga 5 % kan man ansöka hos Livsmedelsverket att få använda en konventionell ingrediens när det inte finns ekologisk ingrediens av jordbruksursprung i rätt mängd eller av rätt kvalitet".

Kanske inte hela världen då det bara är en liten del som är tillåten att odlas orent. Däremot så kan det bli en hel del om det är många som tillämpar det här. Jag trodde nog att det skulle vara 100 procent rent, så det här var en för mig intressant upptäckt. När det gäller djurhållning så är finns det till exempel grisbönder som väljer grisar som är avlade på ett för dem negativt sätt. Det här är naturligtvis endast för ekonomins skull. Vill du veta vad just ditt griskött har för historia så föreslår jag att du kontaktar bonden eller företaget där köttet kommer ifrån. Det är så lätt att tro att KRAV-märkt alltid är bättre, men så enkelt är det alltså inte.

När det gäller näringsinnehåll så kan man inte med säkerhet säga att ekologiskt är bättre, däremot finns det en viss skillnad i smak, vilket man vet genom undersökningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar