måndag 26 mars 2012

Fläskfärs

Jag har skrivit en del om grisar som kastreras utan bedövning. På grund av det här har jag varit otroligt sparsam med att köpa griskött då det helt enkelt är oförsvarbart att vi ska äta kött från djur som har plågats på det viset. Det går dock framåt, även om det är alldeles för sakta. På jordbruksverket.se kan man i alla fall läsa det här:

"Arbetet för att komma bort från obedövad kastreringen pågår i alla led. EU-kommissionen har tillsammans med intresseorganisationer tagit fram en branschdeklaration. Flera stora aktörer i den europeiska grisnäringen, handeln och djurskyddet har skrivit under deklarationen. Deras mål är att alla länder inom EU ska kastrera grisar med smärtlindring eller bedövning från 2012. I ett andra steg vill man att kastrering genom operation upphör helt från 2018. Den svenska grisnäringen har kommit överens om att ge grisarna smärtlindring inför kastreringen".

Förra veckan köpte jag fläskfärs från en av våra större livsmedelskedjor. Går man in på deras sajt och söker på "kastrering" så får man inga träffar alls. Det tycker jag är väldigt märkligt eftersom det här borde vara en stor sak för handeln. Att kunna visa att man inte har sådant kött är i alla fall för mig en stor nyhet och absolut en positiv sådan. Jag ska mejla till dem och höra om deras fläskkött verkligen kommer från grisar kastrerade med bedövning. Jag återkommer och berättar mer när jag, förhoppningsvis, får svar.

Sedan vill jag be om ursäkt för mitt långa blogguppehåll. Ambitionen att blogga varje dag finns alltid, men ibland inte tiden och energin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar