tisdag 27 mars 2012

Fläskfärsen och kastrering

Det här skickade jag till kedjan som jag hade köpt fläskfärsen på och som jag inte hittade någon information om på deras webb angående om de verkligen kastrerar sina grisar med bedövning:

Hej,

Jag har varit inne på er sajt för att läsa om grisar och kastrering med bedövning, men det står ingenting vad jag kan se. Jag har sökt på ord som kan förväntas ge träffar och det borde vara en stor nyhet om ni har ändrat er djurhållning för XXX:s fläskkött. Jag har på grund av hanteringen vid kastrering varit sparsam med att köpa fläskkött, men köpte häromveckan fläskfärs på XXX. På förpackningen finns det ingen information, vilket faktiskt skulle vara bra för mig som konsument. Tyvärr har vi ju ansett vårt behov av billigt fläskkött gå före djuretiken i det fallet, men som jag tolkar det så ska det vara slut på kastrering utan bedövning när det gäller grisar i EU. Det här har jag kopierat från jordbruksverkets sajt:

"Arbetet för att komma bort från obedövad kastreringen pågår i alla led. EU-kommissionen har tillsammans med intresseorganisationer tagit fram en branschdeklaration. Flera stora aktörer i den europeiska grisnäringen, handeln och djurskyddet har skrivit under deklarationen. Deras mål är att alla länder inom EU ska kastrera grisar med smärtlindring eller bedövning från 2012. I ett andra steg vill man att kastrering genom operation upphör helt från 2018. Den svenska grisnäringen har kommit överens om att ge grisarna smärtlindring inför kastreringen".

Min fråga är alltså: följer ni grisnäringens överenskommelse och varför är det i så fall så svårt att hitta information om det på er sajt?

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar