onsdag 7 december 2011

Tillbaka och bloggar igen! Nu med vårrullar.

Vart tar tiden vägen? Visserligen har jag varit bortrest några dagar, men så här långt uppehåll tror jag inte att jag har gjort tidigare. Det är verkligen dags att blogga igen. Den här gången blir det om vårrullar som yngste sonen är så förtjust i och jag tycker också att det är jättegott. Nu såg jag en ny sort som jag köpte och de ser mycket goda ut. Det är de där små krispiga rullarna, mycket godare än de stora som också finns att köpa.

Så vad kan dessa innehålla då? Det måste jag kolla innan jag skriver vem tillverkaren är, för jag har sett de här minirullarna både med och utan tillsatser. Så här lyder innehållsförteckningen:

vetemjöl
vitkål
morot
svamp
potatis
risnudlar
lök
palmolja
sesamolja
monosodium glutamate
peppar
salt

Det där var ju inte bra. Både palmolja och glutamat. Palmolja är dock inget E-nummer, men förkastligt om det inte är KRAV-oldlat. Däremot är E 621 som kallas monosodium glutamate på engelska, eller som vi på svenska säger: mononatriumglutamat, en tillsats. Det är en aminosyra och finns naturligt i en del av det vi äter, men det tillsätts alltså ofta i kinamat och liknande och många varnar för det och många undviker det. E 621 används för det mesta som smakförstärkare.

Så här säger Äkta vara: "Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för småbarn".

Vidare finns det läkare som säger följande: "En ny studie visar att personer som tillsätter glutamat i sin mat har nästan tredubblad risk att vara överviktiga".

Vad som är sant vet jag givetvis inte med säkerhet, fast hur ofta kan vi vara helt säkra på saker? Att glutamat är omdebatterat, det är jag däremot väldigt säker på. Sedan är det upp till var och en av oss att besluta om vi vill äta det eller inte. Man kan dessutom ta beslut utifrån sannolikt eller inte. En slutsats kan man i alla fall utan tvekan dra och det är att naturligt är bäst, för då slipper man fundera över vad som är bra och inte. Mitt val är åtminstone att inte köpa vårrullarna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar