tisdag 27 december 2011

Artikel i DN

Ni som läser min blogg vet att jag är mycket sparsam med att nämna personer eller media. Det finns egentligen ingen anledning till det mer än att jag har haft som mål att leta tillsatsfria varor och skriva om dem, men sedan har det i och för sig blivit en hel del annat som jag har stött på under resans gång och att därför nu länka till en artikel känns riktigt bra med tanke på vad den innehåller. Det är en intervju med Mats-Eric Nilsson som är författare till flera matböcker och då pratar jag inte om recept, utan livsmedelsinnehåll. Jag har i och för sig svårt att tro att han har gått någon förbi efter all uppmärksamhet som han har fått (så det är möjligt att presentationen är överflödig) och det är få personer som jag känner sådan tacksamhet emot. Det beror absolut inte på att jag är fanatisk och ska sanningen fram så sitter jag här med ett glas julmust för tillfället. Men det han har gjort är att han har hjälpt mig och många, många andra att bli mer medvetna om innehållet i det som vi äter.

Jag tillhör också dem som tror att det finns kopplingar mellan kost och allergier och jag blir bedrövad när jag ser och läser om vad vissa barn får med sig för matvanor hemifrån. Som föräldrar har vi ett enormt ansvar och en stor skyldighet att ge våra barn bra matvanor. Men säg att du tillhör dem som bara hatar att laga mat eller har ett komplicerat förhållande till det du själv äter eller något annat som gör att du inte tillbringar så mycket tid i köket. Ska man då inte kunna handla hem bra mat och servera sina barn? I dagsläget är det stört omöjligt skulle jag vilja påstå. Jag menar inte på något vis att man bara kan välja bort matlagningen för att det tråkar ut en, men jag hävdar trots det att det ska gå att efter en dag med ont om tid kunna servera mat som är bra trots att det är halv- eller helfabrikat. Man ska exempelvis inte få en felaktig upplevelse av vad mat ska smaka bara för att den inte är hemlagad.

Det här och mycket annat tar Nilsson upp och menar att det går att göra industriell mat utan tillsatser och jag håller med. Men vi som handlar måste ställa krav och för att kunna göra det så måste man vara medveten och den medvetenheten har vi honom att tacka för.

Läs gärna artikeln i dagens Dagens Nyheter: http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/den-hemlige-kocken-jag-ar-ingen-fanatiker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar