onsdag 14 december 2011

Julmat

3 380 000 träffar fick jag på sökningen "julmat". De flesta träffar, åtminstone de som jag tittade på, för man kan inte gå igenom miljontals sajter, är på recept som kommer upp. Det är bra att det är så lätt att hitta recept på julmat, om man nu mot förmodan inte skulle ha en hel samling hemma då de dyker upp i varenda tidning som det känns. Kokböcker med julmat finns det ett antal också för den som är intresserad. Jag hoppats på att få se lite mer om bra val för att slippa tillsatser, men det är tyvärr tunnsått.

Däremot så hamnar jag efter lite letande på vårdguidens sajt där man nyligen har uppdaterat sina tips inför julhelgen. Här får vi råd om att ta vartannat glas glögg alkoholfritt (man undrar hur mycket glögg det går att dricka med tanke på sötman), att tänka på att julmust inte är till för att släcka törsten, att röror med lägre fetthalt är lika goda (men givetvis har de mer tillsatser, något som inte alls kommenteras), att vi ska äta lika mycket från växt- som från djurriket och så vidare.

Vissa råd kloka, andra inte och jag saknar verkligen åtminstone någon liten kommentar om att det kan finnas allergener i kost med vissa tillsatser. Uppenbarligen är det viktigare att tänka på att ställa fram en skål frukt på gottebordet (jo det står så) även om det nu bara är julafton en gång om året, än att tänka på att undvika E-nummer av både hälso- och etiska skäl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar