fredag 9 december 2011

Sill utan tillsatser

Ja någon sådan har jag inte hittat och ni som följt min blogg kommer kanske ihåg att jag har bloggat om det tidigare. Varför ska man inte kunna få inlagd sill till jul utan E-nummertillsatser? Vissa känns onödiga, andra kanske man vill undvika av hälsoskäl, men oavsett anledning, så vill man ju inte sitta där på julafton och äta ett E-julbord. Inte jag i alla fall.

Av nyfikenhet så sökte jag på webben efter "sill utan tillsatser". 43 400 träffar fick jag, men jag insåg ganska snabbt att det jag sökte efter inte kommit upp. Endera så är det bloggar och tidningsinlägg om alla tillsatser som finns i sill som man får träffar på, eller också är det julmat och annan mat eller också så är det träffar på recept eller producenter som tillverkar sill. Det där med recept är nog det enda jag kan rekommendera faktiskt om du vill ha god och nyttig och smakfull sill på ditt julbord. Skamligt egentligen, men det verkar inte bättre.

Nu finns det säkert någon liten lokal producent någonstans som tillverkar inlagd sill utan tillsatser i mindre skala, men hur många har en sådan i krokarna? Än en gång vill jag dock poängtera att jag inte är hysteriskt rädd för att äta tillsatser och det är inte det som det handlar om, men jag anser absolut att man ska kunna göra valet själv och inte vara tvingad till dessa av EU godkända onaturliga tillsatser ifall man nu inte har tid eller lust att lägga in sillen själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar