tisdag 20 december 2011

Alla dessa utskick!

Jag vet att det inte har med tillsatser i maten att göra, men jag retar mig mer och mer på dessa adresserade utskick som kommer från olika handlare. När det gäller vanliga reklamblad är det inte lika illa eftersom jag sedan en tid har en skylt på brevlådan om att jag inte vill ha reklam, därför stör det mig inte lika mycket då jag sällan ser dem. Fast i ärlighetens namn så stör det mig faktiskt ändå att man skickar ut sådant och det är inte alla träd som går åt som jag retar mig mest på, även om det är en nog så viktig aspekt, men nej det är kostnaderna!

Jag vet att inte alla har tillgång till internet eller i alla fall lika bra tillgång som de flesta av oss. I vissa områden har man inte hunnit bygga ut och man ska givetvis få ta del av extrapriser oavsett vart man bor, men kan verkligen det uppväga alla pappersutskick? Det måste finnas en bättre lösning. Kostnaderna måste vara enorma och tänk dessutom på alla tidningsannonser! Jag är nämligen av den bestämda uppfattningen att det är dags att skrota bladen och breven och satsa på nätet.

Vidare så har jag alltid hävdat att bra mat (om vi lämnar utskicken för en stund) inte behöver bli dyrare än dålig dito och det håller jag fast vid, men det finns vissa livsmedel som ibland är dyrare och jag tänker då på sådana med färre tillsatser eller helt utan E-nummer. Det är trist att ren mat är dyrare än annan, men så är det alltså ofta. Skulle handlarna lägga mindre pengar på olika utskick så kunde de sänka priserna på bra mat och vet konsumenterna detta så kommer de utan reklamblad. Det är vad jag tror i alla fall, men sedan vet jag att det inte är så enkelt alla gånger. Dock fortsätter jag reta mig på utskicken som jag är med och betalar fast jag inte vill ha dem eftersom de tär på vår miljö och gräver i våra plånböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar