torsdag 19 maj 2016

Ekologisk kakao från Garant

I dag så blir det ett positivt inlägg, för i går när jag skulle handla kakao så hittade jag en ny sort, ny för mig i alla fall. Jag har bloggat om Garants kakao tidigare, men den här sorten är dessutom ekologisk och rättvisemärkt. Den har även EU:s märkning, en märkning som är obligatorisk Sedan 1 juli 2010 på alla färdigförpackade ekologiska varor som tillverkas inom EU och som uppfyller märkningskraven. Den visar bland annat att 95 procent av produktens ingredienser är ekologiskt certifierade. I det här fallet så finns det bara en ingrediens i och för sig:

Ingredienser

ekologiskt Fairtrade-certifierat kakaopulver

Kan det bli bättre? Nu är inte jag en 100-procentig Fairtradeförespråkare eftersom jag även kan se vissa nackdelar som att just den här certifieringen kan blir dominerande och konkurrera ut andra märkningar, men idén är bra och jag stöttar gärna det som de gör och köper dessa produkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar